Dijital Dünya Saati

Google
 

15.6.08

DOĞUŞTAN KAS KAYNAKLI BOYUN EĞRİLİĞİ (KONJENİTAL MUSKULAR TORTİKOLİS)

TANIMLAMA
Boynun her iki yanında, önden bakıldığında V şeklini oluşturan “Sternokleidomastoid” kasları baş ve boynun sağa ve sola çevrilmesi sağlarlar. “Muskular tortikolis” de denilen kas kaynaklı boyun eğriliği bu kasları tutan, hareket kısıtlılığı ile kendini gösteren bir hastalıktır.
Ortopedi polikliniklerine başvuran boyun eğrilikleri içinde en sık karşılaştığımız tiptir. Enfeksiyon veya üst boyun omurlarında görülebilecek anormal gelişimler de boyun eğriliği şeklinde kendini gösterebilir. Bunların ayırıcı tanısı için mutlaka bir Ortopedi ve Travmatoloji uzmanına başvurmak gerekir. Bu hastalıklar Ortopedi ve Travmatoloji, KBB ve Beyin Cerrahi uzmanlıklarının ilgi alanına girmektedir.

NEDENİ
Tam olarak anlaşılabilmiş değildir. Bebeklerin genellikle zor doğum öyküleri bulunmaktadır. Gelişimsel kalça çıkığı, çeşitli ayak eğrilikleri normal bebeklere göre daha yüksek sıklıkta görülür.

KLİNİK GÖRÜNÜM
İlk haftalarda boyunda özellikle kasın alt ucunda küçük bir şişlik fark edilebilir. Şişliğin kaybolmasının ardından kasın esnekliğini yitirdiği, sertleştiği görülür.
Muayenede bebeğin sertleşmiş kas tarafına doğru başını döndüremediği, çenesinin karşı sağlam tarafa doğru kaydığı görülür. İleri derecede hareket kısıtlılığı var ise cerrahi tedavi olması ihtimali yüksektir.

TEDAVİ
İlk 1 yıl boyunca “sternokleidomastoid” kasını uzatan egzersizlerin tedavide büyük etkisi vardır. 1 yaşından sona egzersizlerin önemi ve etkinliği azalmaktadır. Bebeğin bakamadığı tarafa kafasını döndürmesini sağlayacak ortam ve davranış değişikliği önemlidir. Bebeğin karyolasının, onun bakabildiği taraf duvara gelecek şekilde yerleştirilmesi, anne babanın bebeğin bakamadığı taraftan yaklaşması, bebeği emzirirken annenin bu noktaya dikkat etmesi önerilir. Bakamadığı tarafa ses çıkaran, renkli, hareketli nesneler yerleştirilebilir. Çene bakamadığı tarafa doğru döndürülür; baş sağlam taraftaki omuza değdirilecek şekilde yana yatırılır; bu şekilde yaklaşık 10 saniye kadar tutulur. Bu alıştırmalarla esnekliğini kaybetmiş kasın gerilmesi, uzaması sağlanır.
Kas uzatan alıştırmalar ile düzelmez ise 1 yaşından itibaren ameliyatla tedavi edilebilir. Genellikle 6-8 yaşına kadar yapılan ameliyatla tedaviden iyi sonuçlar alınmaktadır. Yüz ve kafa kemiklerinde asimetri dediğimiz şekil bozukluğu, görme kusuru oluşabilir. Tedavide gecikme şekil bozukluğunun düzelmemesi ile sonuçlanabilir. Gecikmiş, daha büyük yaştaki çocuklar da cerrahi tedaviden yarar görebilirler.

Kaynak: Campbell's Operative Orthopaedics

16 yorum:

Fatih Tuzcu dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Fatih Tuzcu dedi ki...

merhaba.ben 22 yasında boyun eğriliği denen fiziksel rahatsızlıgı yasamaktayım.1991 senesinde bir operasyon gecırdım ama sadece boynumu düzelttiler.ve yaş ilerledikçe fiziksel olarakta gelişti vücut.boynumda ki kas büyüdükçe boynumu sağa doğru kasmaya başladı ve şimdi zorluk çekiyorum hareket ederken.bunun cerrahlar tarafından tedavisi olduğunda boynumun düzelme şansı varmıdır?askeriyede plastik cerraha sorduğumda ikinci bir amaliyat riskli olur demişti ve tedaviyi egzersiz olarak verdi.tedaviyi 2 ay sürdürdüm ama dahada canımın acıdını duyunca bıraktım çünki bir faydası olmadı.tekrar gecireceğim bir operasyonda düzelebilirmiyim?(beni bilgilendirebilirseniz sevinirim)

Adsız dedi ki...

merhaben serdar16 yaşındayım 8 yaşlarında elime sert bir kablo almıştım boyun kaslarıı sıkarak ağzımla onu koparmaya çalışırkan birden boynum tutuldu ve sağa yattı çok acı çektim ufak bi harakette acıyodu aradan bi hafta geçti boynumun sağa yattı ve şekil bozukluğu oluştu bende omuzumun bi tanesi aşağıda bitanesi düz lütfen cevap bekliyorum**************

Adsız dedi ki...

merhaben serdar16 yaşındayım 8 yaşlarında elime sert bir kablo almıştım boyun kaslarıı sıkarak ağzımla onu koparmaya çalışırkan birden boynum tutuldu ve sağa yattı çok acı çektim ufak bi harakette acıyodu aradan bi hafta geçti boynumun sağa yattı ve şekil bozukluğu oluştu bende omuzumun bi tanesi aşağıda bitanesi düz lütfen cevap bekliyorum**************

serdar tüfekçi dedi ki...

merhaben serdar16 yaşındayım 8 yaşlarında elime sert bir kablo almıştım boyun kaslarıı sıkarak ağzımla onu koparmaya çalışırkan birden boynum tutuldu ve sağa yattı çok acı çektim ufak bi harakette acıyodu aradan bi hafta geçti boynumun sağa yattı ve şekil bozukluğu oluştu bende omuzumun bi tanesi aşağıda bitanesi düz lütfen cevap bekliyorum**************

serdar tüfekçi dedi ki...

merhaben serdar16 yaşındayım 8 yaşlarında elime sert bir kablo almıştım boyun kaslarıı sıkarak ağzımla onu koparmaya çalışırkan birden boynum tutuldu ve sağa yattı çok acı çektim ufak bi harakette acıyodu aradan bi hafta geçti boynumun sağa yattı ve şekil bozukluğu oluştu bende omuzumun bi tanesi aşağıda bitanesi düz lütfen cevap bekliyorum**************

Adsız dedi ki...

mrb ben doguştan tortikolis hastası bir bayanım.29 yaşımdayım 3 yıl önce ameliyat oldum boynum düzelme yaptı ve asimetri bozuklugumda düzeldi ama bir süre sonra boynumda kasılmalar oldu.drum kontröllerimde herşeyin iyi oldugunu söylüyor tekrar eski halime dönmekten korkuyorum. sizden bu konu hakkında bilgi almak istiyorum.tekrar dönüşüm olurmu olmazmı. şimdiden vereceginiz bilgiler için tşk ederim.

Fatih Tuzcu dedi ki...

merhaba tekrardan.29 yasında bir hanımefendinin yorumunu okudum ve sonucun iyi olacagına inanmaya basladım artık.peki operasyon süresi iyileşme süresi ne kadar zaman alıyor bunun hakkında bilgi verebilir misiniz rica etsem.tşk ederim...

Adsız dedi ki...

Merhaba, ben 15 yaşındayım benim doğustan beridir boyun eğriliği denen hastalıktan hastalığım var. Ve ben geçen gün hastaneye gittim film çektiler ve beni üniversite hastanesine gönderdiler.Ve bana gittiğim devlet hastanesinde boyunda siir kasılması olduğu söylendi.. Üniversite hastanesinde beni takip edip etmeyeceklerini "bilmiyorum" dedi. doktor, acaba çok kötü bir şey varmıdır? Lütfen ban cevap yazın veya mail atın...
E-mail:burakyasarr@hotmail.com
Adım:Burak Yaşar

Gülten Keskin dedi ki...

63 yaşındayım.Boynum istemsiz şekilde sağa doğru yamuluyor.Ağrı yok.Ama rahatsız oluyorum.Otururken ya da ayakta sırtımın dik olmadığını farkediyorum sırtımı dikleştiriyorum ama bir süre sonra tekrar eski halini alıyor.Boynum da aynı şekilde farkında olmadan yamuluyor, düzeltiyorum yine birsüre sonra eski haline tekrar dönüyor.Hafif kamburluk da var.Ortopedi,nöroloji,beyin cerrahına gittim.Fiziğe yönlendirdiler o da egzersiz verdi ama bir sonuç alamadım.Beyin cerrahı ileride ameliyat olabilir dedi.ne yapmalıyım?
Gülten Keskin

esma dedi ki...

MERHABA...27 YAŞINDAYIM VE BİRİ 6 DİĞERİ 20 YAŞINDA OLMAK ÜZERE İKİ KEZ SOL TARAFIMDAN TORTİKOLİS OPERASYONU GEÇİRDİM...SONRASINDA EGZERSİZ YAPMADIM...VE ŞU AN SOL TARAFIMDA İKİ ADET ADELE DAHA KASILDI...ONUN DIŞINDA SAĞ TARAFIMDA SON İKİ AYDIR KASILAN BİR ADALE VAR...KOLLARIM BİR ŞEYİ ÇEKMEZ OLDU...KOL ÇANTASI DAHİL HİÇ BİRŞEY UZUN SÜRE TAŞIYAMAZ OLDUM...SÜREKLİ AĞRIYAN BİR BOYUNLA GEZİYORUM...SÜREKLİ YORGUNUM...GECE BOYUN AĞRILARI İLE UYANIYORUM...UYANMAZSAM SABAH ZATEN KASILMIŞ BİR BOYUNLA KALKIYORUM...SON 2007 YILINDA GİTTİM HASTANEYE VE TEKRAR AMELİYAT DENDİ..BAŞKA BİR DOKTORA GİTTİĞİMDE AMELİYATIN ÇÖZÜM OLMADIĞINI VE İLERİDE DAHA KÖTÜ OLACAĞIMI,KENDİMİ KORUMAMI VE BU ŞEKİLDE YAŞAMAYA DEVAM ETMEMİ SÖYLEDİ..ŞİMDİLİK ÖYLE YAPIYORUM AMA İŞE YARAMADI SANIRIM...BU SAATTEN SONRA FİZİK TEDAVİ BİR İŞE YARARMI...TAVSİYELERİNİZİ BEKLİYORUM

Adsız dedi ki...

20 yaşındayım benim rahatsızlığım aslında doğuştan sayılmaz ,ters doğduğum için doğum sırasında doktorun yanlış hamlesiyle boynumdaki artık kaslar mı deniyor lif mi bunlar kopmuş ve 1 yaşına kadar elektrikle olsun masajla olsun tedaviler yapılmış şuan ki rahatsızlığım boynumun sağa doğru eğik olması , bugüne kadar bu konu hakkında hiç doktora gitmedim fakat vücut geliştikçe daha belirgin hale geliyor ve moral bozukluğuna neden oluyor bu konu hakkında ne gibi tavsiyeleriniz olacak hocam şimdiden teşekkür ederim.

Adsız dedi ki...

Biri bana ulaşsın... Sorun Boynumun sağ tarafında. Teşhis tortikollis. 05072118254 sinem

Adsız dedi ki...

ya ben tortikolis (boyun eğriliği) hastasıyım fizik tedaviye filan gittim egzersiz sayesinde biraz rahatlama ve düzelme oldu gibi ancak işlerden veya baska sebeblerden egzersizleri yapamaz oldum zaten psikoloji sıfır moral yok kendi kendime söz verip düzensiz egzersiz yapmaya basladım ve faydasıda oldu ancak korkum ve sorum şu kafamla fazla oynar oldum ileri geri öne arkaya ittirmeye basladım alıskanlık oldu diyebilirim boynumun fazla hareket etmesinden dolayı bir problem kaynaklanırmı nolur yardımcı olun

Fatih Tuzcu dedi ki...

Esma hanim ayni kaderi yasiyoruz sizinle :(

Adsız dedi ki...

Merhba bebeğim 4 aylik tortikolis var,fizik tedavi de cok agi r hareketler yapiliyo cok korkuyorum bebegime birsey olck diye,cok agliyo,fizik tdavi de cozum bulabilr miyix yoksa ortopedi ye mi gotrmm lzm